Att byta jobb är en självklarhet för många, en nödvändighet för
vissa och en avlägsen dröm för andra. Borde vi i högre utsträckning stanna kvar och försöka förändra det som inte känns bra på arbetsplatsen, eller finns det ett "rätt tillfälle" att byta jobb?
De flesta av oss kan nog känna igen oss i följande scenario. Ett nytt jobb som från början kändes ganska avlägset har precis landats. Glädjen inför en ny tillvaro och nya möjligheter som kan infrias är de översvallande första känslorna, nu ska ett nytt äventyr ta sin början! Väl på plats i den nya rollen förändras dock förutsättningarna löpande vare sig vi vill det eller inte. Organisationsförändringar genomförs, chefer byts ut, kollegor slutar, kontor flyttas och arbetsuppgifter tas bort eller läggs till. Någonstans längs vägen har känslan i magen förändrats. Upprymdhet och spänd förväntan har gradvis bytts ut mot osäkerhet, vilsenhet eller kanske rent av obehag. Nu står du vid ett vägskäl; stanna kvar och försöka förändra eller lämna och söka efter någonting bättre någon annanstans.
Inom forskningen har det gjorts flera metaanalyser kring orsakerna till att människor väljer att säga upp sig från jobbet. I forskningen delas orsakerna upp i distala faktorer och proximala faktorer. De distala faktorerna har en mycket svag korrelation med själva beslutet att säga upp sig. De proximala faktorerna ligger närmre beslutet att faktiskt säga upp sig (se bild nedan).
En klassiker när man pratar med vänner, självutnämnda experter eller läser skribenter som behandlar ämnet är att chefen är den största orsaken till att människor väljer att säga upp sig. Utgår man från forskningen är det faktiskt svårt att dra den slutsatsen och chefen är förpassad till att ha en mer indirekt påverkan.
I stället är det följande begrepp som starkast är förknippade med själva beslutet att säga upp sig, det vill säga att ta klivet och faktiskt lämna in sin avskedsansökan.
Att få vara delaktig i beslut och få relevant information. Att ha egeninflytande och kontroll över den egna arbetssituationen. Det innefattar också det psykologiska bandet medarbetaren känner med sin organisation.
Cohesion på engelska, kan beskrivas som ”limmet” som håller samman en grupp människor på arbetsplatsen. Det är känslan av att vara tillsammans i ett team, att känna stolthet, ömsesidigt gillande och engagemang.
Kanske enklast sammanfattat som allmän nöjdhet. Generellt positiva känslor som bottnar i andra faktorer såsom uppskattning, kommunikation och medarbetarrelationer. Här inryms också arbetsuppgifterna, utvecklingsmöjligheter, organisationens policys och processer, ledarskapet samt befordringsmöjligheter.
Den stora massan väljer alltså i hög utsträckning att säga upp sig av ovan tre beskrivna anledningar. Självklart är beslutet i högsta grad individuellt och faktorer såsom livspussel och ekonomi kan väga väl så tungt. Det är dock ett faktum att om delaktighet, teamkänsla eller arbetsglädje till del saknas i din arbetsvardag skulle de allra flesta kasta in handduken och säga upp sig.
Känner du att det är dags att se dig om efter ett nytt jobb?
Klicka här
för att se alla våra lediga tjänster.
Fler inlägg från Procruitment