Linkedin är ett verktyg som hjälper dig att hitta nya jobbmöjligheter och samtidigt hittar jobben till dig! Här är 10 tips för dig som vill optimera din Linkedinprofil och göra den sökbar.
Oavsett om du är en person som gillar att synas och höras bland dina branschkollegor, eller visa upp din jobbvardag på sociala medier så är Linkedin ett väldigt bra hjälpmedel för dig som söker jobb eller som vill att jobben söker dig. Linkedin är ett nätverk med över 774 miljoner användare enligt Linkedin, och ett verktyg för rekryterare att hitta rätt person för rätt jobb. För att rekryterare på bästa sätt ska kunna matcha relevanta jobb för dig finns det flera enkla knep för att optimera din Linkedinprofil och därmed göra dig sökbar för rekryterare.
Vill du inte skylta med att du är öppen för nya jobbmöjligheter på Linkedin inför chefen och dina kollegor? Du kan vara lugn, det behöver du inte. Du kan använda funktionen open to work som enbart visas för rekryterare. Här kan du även ange vilka orter du vill jobba från, om du vill jobba remote eller på plats och vilka titlar som intresserar dig.
Kärt barn har många namn, och det blir allt vanligare att företag skapar sina egna titlar för samma typ av tjänst. Om du vill bli kontaktad av rekryterare på Linkedin för tjänster som är relevanta för dig, använd helst de titlarna som är mest kända för din bransch - det gör dig mer sökbar!
Detta kanske låter som en självklarhet, men det tål att upprepas! Har du varit på ett företag en längre stund och bytt roll under tiden? Ange under vilken period du hade respektive titel så att ingenting faller mellan stolarna. Även om den senaste rollen kanske är den du är mest stolt över så är alla erfarenheter trots allt, erfarenheter.
När du ska lista dina erfarenheter så finns det några saker att tänka på. Det första är att du ser till att länka företaget till din erfarenhet. När du fyller i företagets namn dyker en rullista upp, tryck på företagets namn med rätt logotyp så har du "länkat" din erfarenhet. Detta är speciellt viktigt om du jobbar på ett mindre företag som inte är nationellt känt. Genom att länka företaget kan rekryteraren läsa mer om företagets verksamhet och därigenom få mer information om vad du har för erfarenheter.
Nästan längst ner på din Linkedinprofil hittar du funktionen kompetenser. Fyll i relevanta kompetenser som exempelvis programmeringsspråk, system, projektledning, ledarskap, försäljning osv. Detta är nyckelord som rekryterare söker efter för att hitta specifika kompetenser till olika tjänster. Är du nyexad och inte har någon arbetslivserfarenhet inom din framtida bransch? Fyll i kompetenser som du fått genom utbildningen, det går alldeles utmärkt.
I profilavsnittet (summary) kan du med egna ord beskriva vilka arbetslivserfarenheter du har, din karriärresa, specifika kompetenser och vad du faktiskt vill jobba med. Länka gärna till en egen hemsida, portfolio eller annat innehåll som kan vara intressant för en rekryterare att ta del av. Detta är värdefull information för rekryterare som hjälper dem avgöra vilka jobb som kan vara intressanta för dig, vilket i sin tur genererar mer träffsäkra jobbförfrågningar.
Du behöver inte ha tagit en kandidatexamen för att kunna fylla i någonting under utbildningsavsnittet, tvärt om. Har du läst en 15 poängs kurs i organisationskunskap? Lägg till det! Det viktigaste att tänka på under utbildningsavsnittet är att ange tidsperioden som du studerat, om du har en examen från utbildningen och att länka universitetet/högskolan till din utbildning.
Att ha en profilbild på Linkedin ses som ett måste.
Enligt Linkedin får användare med en profilbild 21 gånger fler besökare och 9 gånger fler kontaktförfrågningar. Att ha en uppdaterad bild på dig själv ger ett seriöst intryck, men du behöver inte gå till din närmsta fotograf för att ha en bra bild. Ställ upp din mobilkamera, använd självutlösaren, ta en porträttbild i dagsljus där du ser trevlig ut och vips så har du en bra profilbild!
Ange din mail och/eller mobilnummer i din profil för att göra dig ännu mer tillgänglig för en blivande arbetsgivare.
Att överdriva och hitta på erfarenheter eller kunskaper brukar sällan leda till något gott. I en rekryteringsprocess kommer det mesta fram och skulle en rekryterare vara osäker på om du talar sanning eller inte - då brukar det sällan bli ett bra utfall. Det sista, och kanske det viktigaste tipset vi vill ge är - var ärlig. Ingen förväntar sig en unicorn som kan allt!
Fler inlägg från Procruitment