Så skapar du en bra kandidatupplevelse

Maria Holmgren Paues • maj 23, 2023
Byta jobb

Många håller nog med om att kandidatupplevelsen är viktigt att jobba med, men vad innebär det egentligen? Och när övergår kandidatupplevelsen i onboarding, eller vänta, är onboardingen en del av kandidatupplevelsen? Det finns många definitioner av kandidatupplevelsen, men du kan vara lugn, vi ska reda ut allt här och ge dig våra bästa tips för hur du som arbetsgivare skapar en bra kandidatupplevelse.


Vad är en kandidatupplevelse?

Enkelt beskrivet innebär kandidatupplevelsen allt som era kandidater känner och uppfattar när de har kontakt med ert bolag under en rekryteringsprocess. Med andra ord är det många delar som påverkar kandidatupplevelsen: allt från annons, intervju, test, kontorsmiljö och alla kontakter däremellan.

Employer branding och kandidatupplevelsen

Att kandidatupplevelsen påverkar ert employer brand är det inget snack om. Upplever en kandidat att ansökningsprocessen inte har varit bra kommer vederbörande att berätta det för personer i sin omgivning. Dessutom är det mindre troligt att kandidaten söker ett annat jobb i ert bolag vilket försvagar era andra rekryteringsprocesser. Om företaget har genomgående svaga rekryteringsprocesser blir konsekvenserna för varumärket svåra att överblicka och ja, du förstår, det blir en snöbollseffekt. Men vi tänker inte på en sådan där fin och härlig snöboll, utan en sådan som är full med grus.

Stärk ert employer brand genom kandidatupplevelsen

Om företaget däremot har gjort jobbet kring kandidatupplevelsen finns det stora vinster att skörda. Kandidater som är nöjda med sin upplevelse har mycket större sannolikhet att tacka ja till tjänsten. Dessutom berättar de detta för folk i deras omgivning, vilket absolut inte är dumt med tanke på att kandidaten förmodligen känner andra bra personer inom er bransch. Arbetsgivarvarumärket, alltså ert employer brand, stärks och leder till att ni minskar tiden för era rekryteringsprocesser, ni ökar sannolikheten att lyckas anställa rätt person med rätt kompetens och dessutom blir det roligare att arbeta med rekrytering i företaget.

Hur man skapar en bra kandidatupplevelse

För att kunna skapa en bra process för att förbättra er kandidatupplevelse har vi listat de fyra viktigaste delarna som ni behöver tänka på för att skapa en riktigt bra kandidatupplevelse.

1. Skriv en bra jobbannons

Jobbannonsen är ett skyltfönster ut till kandidaterna. Tyvärr läggs ofta för lite tid och kärlek på annonsen eftersom rekryterare och chefer ofta tycker att det är tråkigt och svårt. Men tänk själv, en svag annons kan ju göra att vem som helst vänder bort sökljuset från just ert bolag. En välskriven annons kan å andra sidan ge er mellan 35-45% fler ansökningar, enligt Cowrite, ett copywriterbolag som har riktat in sig på just jobbannonser. Så även om du jobbar med uppsökande rekrytering och kanske tänker att ”ingen läser annonsen ändå” så är det viktigt att annonsen upplevs professionell och innehållsrik då den dessutom är den en del av er marknadsföring.

Så, lägg tid och kärlek på era annonser, ni får tillbaka den investeringen i längden.

2. Skapa en smidig och tydlig ansökningsprocess

Gör det enkelt för era kandidater att skicka in sin ansökan. Det måste kännas smidigt och användarvänligt i det första steget i ansökningsprocessen. Och för att vara helt ärliga, vem har tid och lust att lägga timmar av sin fritid för att söka ett nytt jobb? Speciellt inte om man dessutom trivs bra där man är, så förenkla de steg som är möjliga. Om ni använder ett digitalt verktyg för era rekryteringsprocesser: undersök om det är möjligt för kandidaterna att söka jobbet med sin linkedinprofil, det är ett snabbt och effektivt sätt att söka jobb på.

3. Intervjuprocessen

Detta är ju den första riktiga kontakten för kandidaten med ert företag, så här gäller det att göra ett bra intryck. Men det viktigaste är ju inte om du höll dig exakt inom intervjumallen eller att kandidaten fick se er mest avancerade kaffemaskin. Det är ju människorna och relationerna som skapas under processen som är det viktigaste. Se till att vara förberedd och engagerad, då blir kandidaten det också. Kandidaten kommer sannolikt få en bra bild av dig som rekryterare eller chef, för i just denna stund är du och företaget samma sak.

Rent administrativt finns det en hel del bitar att excellera. Se till att kommunicera vilka steg som ingår och vilken tidsplan som gäller för processen. Var snabb på att besvara eventuella frågor. Masskommunicera inte, försök vara personlig.

Och för all del, glöm inte de kandidater som inte får jobbet. Ge dem ett bra och välformulerat nej-tack-svar. Missar ni det kommer de inte att glömma och förlåta, det kan vi lova.

4. Mät och analysera kandidatupplevelsen

Som bekant vet man ingenting om någonting förrän man har samlat in och analyserat data. Fråga dina kandidater, både de som fick jobbet och dem som inte fick det – vad tyckte de om upplevelsen? Det finns gott om digitala verktyg för att samla in information, använd dem för att kunna lära, ändra och bli bättre!

Vi hoppas att dessa tips kan ta dig framåt i processen att lyckas när det kommer till att skapa en fantastisk kandidatupplevelse, för du och ditt företag har allt att vinna på det! Vill du ha hjälp med rekryteringen till ditt företag? Vi på Procruitment hjälper dig med kandidatupplevelsen från start till mål, hör av dig!

Fler inlägg från Procruitment

Tjej som städar i ett kök med ansiktet bortvänt.
27 Mar, 2024
Många personer känner av de långa och mörka vintermånaderna, och kanske har du hamnat i en rutin på jobbet som känns monoton men inte haft motivationen till att göra något åt det? Ta ett steg tillbaka, betrakta din karriärväg med nya ögon och fundera på vad som är viktigt för framtida karriärval med en klassisk vårstädning!
Skapa hållbara vanor
02 Feb, 2024
"There is a painful gap between what people want and what they actually do.” – BJ.Fogg. Ett nytt år har startat och nyårslöften börjar redan att läggas på hyllan och glömmas bort. För visst är det så att vi människor är lata varelser när det kommer till att faktiskt göra långvariga och hållbara förändringar i våra liv.
Årssummering av Karriärbyrån Procruitment
18 Dec, 2023
Det är oundvikligt att skriva en summering av året 2023 utan att tänka på vår omvärld som har präglats av krig, lågkonjunktur och orättvisor. Trots en turbulent omvärld så har året 2023 också inneburit framgångar för Procruitment som vi vill dela med oss av.
Procruitment för Musikhjälpen
Av Evelina Menchini 27 Nov, 2023
Ingen människa ska behöva dö av hunger. Procruitment deltar i Musikhjälpen 2023 i kampen mot den värsta hungerkrisen i modern tid. Genom att bidra till Procruitments bössa kan du vara med i vår tävling om att vinna en föreläsning till ditt företag och samtidigt göra skillnad för människor i nöd. 💛
Våga vara ledig
Av Sara Blees 12 Apr, 2023
Att våga vara ledig är en viktig del av att upprätthålla en hälsosam balans i livet. Många har hittat balansen, men allt fler människor tenderar att arbeta för mycket och vågar inte vara lediga, vilket kan leda till stress, utbrändhet och en bristande förmåga att njuta av livet. Vågar du vara ledig?
Procruitment vinner pris för årets rekryteringsföretag och årets raket
Av Evelina Menchini 16 Mar, 2023
Under tisdagskvällen 7 mars på Recruitment Awards i Stockholm vann Procruitment dubbelt och är utsedda till Årets Raket inom rekrytering och Årets Rekryteringsföretag 2022.
Hybridarbetsplatsens död
Av Evelina Menchini 16 Jan, 2023
Tvätta på lunchen? Ta ett möte i mjukisbyxor? Slippa tänka på den ensamma hunden hemma? När pandemin slog till vändes många människors arbetsplatser upp- och ned och kontorsjobb försvann för de allra flesta inom tjänstemannasektorn. Helt plötsligt blev matbordet ett skrivbord, tv:n nya lunchkollegor, pendling ett minne blott och ”vobba” ett populärt ord i svenskarnas vokabulär.
Årssrummering Procruitment
Av Evelina Menchini 22 Dec, 2022
År 2022 börjar närma sig sitt slut och det är dags att summera året som gått på Procruitment. Med orden tillväxt, lönsamhet och ett enormt engagemang från alla medarbetare kan vi konstatera att Procruitment haft ett fantastiskt år.
Rekryteringsbyrå
Av Jennie Forsell 25 Oct, 2022
Har du någon gång fått ett ”nej tack” av en arbetsgivare till ett jobb du sökt med motiveringen ”Du är överkvalificerad för det här jobbet”? Svaret på frågan är tyvärr många gånger ja.
Byta jobb
Av Anders Toftling 14 Sep, 2022
Att byta jobb är en självklarhet för många, en nödvändighet för vissa och en avlägsen dröm för andra. Borde vi i högre utsträckning stanna kvar och försöka förändra det som inte känns bra på arbetsplatsen, eller finns det ett "rätt tillfälle" att byta jobb?
Work life balance
Av Nooshin Sanei 16 Jul, 2022
Work-life balance handlar om att hitta balans mellan privat- och yrkesliv och att fördela tiden så att det finns energi över till alla delar i livet; inte enbart det professionella. Orsaken till att obalans mellan privat- och yrkesliv uppstår kan bero på många olika saker, och i det här inlägget kommer vi att fokusera på det som är relaterat till ditt yrkesliv.
Onboarding
Av Evelina Menchini 03 Jun, 2022
Onboarding handlar om att introducera nya medarbetare till en organisations verksamhet, kultur, värderingar, employer brand och såklart till tjänsten som medarbetaren kommer att ha.
sökbar linkedinprofil
Av Evelina Menchini 13 May, 2022
Linkedin är ett verktyg som hjälper dig att hitta nya jobbmöjligheter och samtidigt hittar jobben till dig! Här är 10 tips för dig som vill optimera din Linkedinprofil och göra den sökbar.
Grafisk bild av bokstaven P och siffrorna för tvåtusentjugoett
Av Evelina Menchini 13 Dec, 2021
2021 är året som i stort har präglats av pandemi, osäkerhet men också massor av framsteg för Procruitment. Vi har anpassat vår verksamhet till det digitala vilket har fungerat väldigt bra, säger Markus Rosen, Co-founder/Business Operations på Procruitment.
Kvinna jobbar vid dator
Av Evelina Menchini 16 Sep, 2021
Sedan januari 2021 har Procruitment Karlstad dubblat antalet medarbetare och växt ur det gamla kontoret. Under 2022 satsar vi på att växa ännu mer!
Share by: